Třídy MŠ

Úvodní stránka > Třídy MŠ

Vzdělávací proces je organizován ve třech věkově smíšených třídách. Provoz školy je od 6.15 do 16.15 hodin. Ve všech třídách pracují dvě učitelky. Přímá pedagogická činnost učitelek je rozvržen tak, aby jejich souběžné působení bylo zejména v době pobytu venku, ale také v době oběda. Každá třída má vlastní vchod, ale budova je průchozí a rodiče se mohou pohybovat po celé škole. 

Každá třída je členěna do 3 zón (třída, herna, ložnice), kde jsou pro děti herní a pracovní koutky (např. čtenářský, polytechnický, relaxační aj.). V koutcích se děti věnují manipulaci s materiálem, výtvarným činnostem, konstruktivním hrám, experimentují a relaxují. Na hernu navazuje sociální zařízení a šatny pro děti i zaměstnance. Třídy jsou uspořádány tak, aby vyhovovaly nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem dětí. Všechny třídy jsou vybaveny dětským nábytkem, který odpovídá antropometrickým požadavkům. K dispozici máme kvalitní hračky a didaktické pomůcky. Většina hraček, edukačních pomůcek a výtvarného materiálu je umístěna tak, aby je děti dobře viděly, byly dětem dostupné (na policích a otevřených skříňkách) a samy si je mohly brát a uklízet. Stavby ze stavebnic a her si mohou děti ponechat  rozehrané na další dny. Pomůcky a hračky jsou postupně doplňovány novými a moderními. Některé učební pomůcky se na třídách dle potřeb střídají (např. stůl na vodu a písek, pískovnička, Klokanův kufr aj.). Tělocvičné nářadí je umístěno v ložnici, která slouží též jako tělocvična. Nářadí a náčiní na tělocvik můžou děti využívat v rámci vzdělávací nabídky dle dohodnutých bezpečnostních pravidel. Děti se podílejí na výzdobě tříd, šaten a chodeb MŠ. Dětské práce jsou tak přístupné i rodičům. 

Portfolio - Každé dítě získává při nástupu do MŠ svoje portfolio. Jedná se o soubor prací dítěte, které shromažďujeme po celou jeho docházku. Soubor prací v portfoliu poskytuje dítěti, rodičům a učitelkám informace o průběhu jeho vzdělávání za účelem dalšího rozvoje. Kromě funkce informační má velký motivační význam – motivuje děti k lepším výsledkům práce, k dokončení řady činností a k tvorbě vlastních výrobků, které chtějí v portfoliu prezentovat. Portfolio je prostředníkem navození komunikace mezi dítětem a učitelkou, mezi dětmi vzájemně a také mezi dětmi a rodiči (funkce komunikační). Slouží jako sebehodnotící prvek – dítě ve spolupráci s učitelkou popisuje své úspěchy a také hodnotí oblasti, ve kterých se chce zlepšit. Získané informace o vývoji dítěte slouží učitelům jako východisko pro stanovení vhodných cílů podporujících rozvoj dítěte a volbu odpovídajících vhodných metod a forem práce (funkce diagnostická).

Dobrý začátek - Naše škola pracuje podle metodiky Dobrý začátek, která usnadňuje dětem adaptaci ve třídě, vede děti k vyřešení konfliktních situací, k respektu, toleranci a dodržování pravidel. Usnadňuje rozpoznávání pocitů a ovládání emocí. Zrychluje osvojení sociálních návyků (např. neskákání do řeči, uklízení hraček apod.) a snižuje výskyt nežádoucího (např. agresivního) chování.

Pobyt venku - Klíčový je pobyt venku, kde trávíme každé dopoledne a od jara do podzimu i odpoledne. Učit se venku děti baví - učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Co se děti naučí skrze zážitky venku, se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění. Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí. Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně i emoční a sociální inteligenci. Snižují se důvody ke vzniku agresivity a násilí.

Spolupráce s místními organizacemi - Snažíme se být součástí komunity naší obce a s tím souvisí i spolupráce s místními organizacemi. Spolupracujeme se základními školami – děti během roku navštěvují obě školy, seznamují se s prostředím i pedagogy, tím jim usnadňujeme přestup do základních škol. Dále máme mezigenerační spolupráci s Klubem důchodců a s Domovy na Orlici, kam děti chodí zpívat při příležitosti různých svátků a tradic, seniorům vyrábí tematická přáníčka. Navštěvujeme i místní Hasičský sbor, kam děti chodí na exkurze nebo někteří hasiči připraví besedu přímo v prostorách školy. Poutavé vyprávění s názornou ukázkou pro nás připravuje i Myslivecký spolek.

Polytechnika - Jedním z cílů našeho školního vzdělávacího programu je položit základy činnostem podporující technické vzdělání již u dětí předškolního věku. Díky praktickým činnostem poskytujeme dětem „zaměstnání a práci“, které podporují jejich přirozený rozvoj v současném kulturním a sociálním prostředí. Při těchto aktivitách poznávají materiály, nástroje, věci a činnosti každodenního života, které nejsou „jenom hra na něco“, ale jsou přirozené tím, že patří do běžného dne a napomáhají osvojit si dovednosti a schopnosti důležité pro orientaci ve skutečném životě.

Spolupráce s odbornými organizacemi - Spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou a Speciálně-pedagogickým centrem RK - vždy na podzim realizujeme vyšetření školní zralosti pro předškoláky, v březnu přijíždí zástupkyně PPP RK na besedu pro rodiče, která se týká připravenosti předškoláků na vstup do ZŠ. Vyšetření zraku pro naši MŠ pořádá MUDr. Romanová z Rychnova nad Kněžnou obvykle v jarních měsících. S městskou knihovnou v Chocni spolupracujeme druhým rokem a děti tam jezdí 2x ročně na edukační programy zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti. Spolupracujeme i s dalším organizacemi, které pro nás realizují interaktivní vzdělávací programy na různá témata.

Triády - Triády v naší škole realizujeme s předškoláky obvykle v měsíci únoru. Jak název napovídá, jedná se o trojice DÍTĚ – RODIČ – UČITEL. Toto setkání má motivační a hodnotící charakter. Během schůzky společně procházíme obsah portfolia a děti se zamýšlejí nad tím, co se jim daří a co potřebují ještě procvičit. Rodiče mají v triádách také svůj úkol – mají svoje děti ocenit za něco, co se jim opravdu daří.

Digitální technologie - Interaktivní tabuli využíváme především pro podrobnější přiblížení tématu (na tabuli si lze připravit obrázky, děti je pojmenovávají, třídí, přiřazují nebo např. popisují. Tabuli lze využít k nácviku grafomotorických cvičení ve zvětšeném měřítku. Využíváme interaktivní výukové programy (např. Barevné kamínky). Všechny tyto programy velmi dobře navazují a doplňují školní vzdělávací program, jsou zpracovány pro realizaci RVP PV. Umožňují náhodné zadání úkolu, jsou se zvuky, písničkami, zaměřují se na matematickou gramotnost, logické uvažování, paměť, postřeh, rytmizaci, základy čtenářské gramotnosti. Dotykové notebooky máme v každé třídě a využíváme je podobně jako interaktivní tabuli. Dále u dětí rozvíjíme logické myšlení pomocí programování robota Bee-bot nebo díky pomůcce zvané „síťování“. Běžnou součástí vzdělávání je např. i digitální mikroskop nebo mluvící skřipce.

Třídy

1. třída liščata

2. třída sovičky

3. třída medvíďata

Další informace